JPK VAT – zmiany od 1 października 2020

JPK V7 – ściągawka dla księgowych

Jeśli jesteś zainteresowany dostępem do materiałów VIDEO – napisz do nas!

Wsparcie COVID-19

Ściągawka nt. tarczy antykryzysowej

Jeśli jesteś zainteresowany dostępem do materiałów VIDEO – napisz do nas!

Motywacja pracowników ? zaspokojenie potrzeb pracowników

W jaki sposób zaspokoić indywidualne dążenia?

Nowe badania wykazują, że żeby zadowolić pracownika trzeba utrzymywać zadowolenie w czterech filarach: zdobywania, tworzenia więzi, zrozumienia oraz obrony. Co więcej, okazuje się, że jeżeli choćby jeden z nich zostanie zaniedbany, to automatycznie zadowolenie pracowników spada, co równa się spadkowi jakości ich pracy i zapału do jej wykonywania. Zmotywowana załoga wypracuje dla firmy lepsze wyniki, więc jest ona kluczem do sukcesu. Jednak należy postawić sobie pytanie w jaki sposób możemy podnieść morale, jednocześnie poprawiając samopoczucie pracowników?


W przypadku pierwszego filaru, czyli zdobywania, celem pracodawcy jest umożliwienie pracownikom osiągania postawionych sobie zadań i doskonalenia się. Należy nagradzać pracowników w taki sposób jak konkurencja, a nawet lepszy. Doceniać najlepszych oraz dawać kreatywne, ciekawe zadania, które umożliwią rozwijanie się i zdobywanie nowych doświadczeń. Zapewnianie albo dofinansowywanie szkoleń jest dobrą inwestycją. Doświadczony pracownik będzie mógł robić więcej różnych rzeczy i dodatkowo wytłumaczyć to pozostałym. Drugim filarem jest tworzenie więzi, więc chodzi tu głównie o relacje międzyludzkie. Nie powinno się dopuszczać do sytuacji konfliktowych oraz pobłażliwie traktować osób które je tworzą. Pewna dawka rywalizacji jest zawsze dobra, ponieważ motywuje i może wyłonić nieoszlifowany diament w naszej grupie pracowników. Jednak sytuacje, które sprawiają, że podwładny po wstaniu z łóżka ma negatywne nastawienie do pracy, ponieważ wie, że czeka go przynajmniej jedna, nieprzyjemna rozmowa, są złe. Morale i chęci są znikome, a taki pracownik nie zrobi niczego, co miałoby rozwinąć firmę. Przyjazne ale oficjalne relacje między pracodawcą a pracownikiem są najlepsze, ponieważ kiedy pracownicy boją się szefa, pracują w stresie, który skutecznie blokuje kreatywne myślenie. Pracodawca, który będzie się widywał z podwładnymi, będzie z nimi rozmawiał i podtrzymywał więzi sprawi, że zespół będzie chętny do pracy. Kolejnym filarem jest zrozumienie. Pracodawca przede wszystkim powinien organizować pracę w taki sposób, żeby pracujący zespół czuł, że robią coś ważnego. Że mają rzeczywisty wkład w funkcjonowanie i życie firmy. Co więcej, istotną kwestią jest tworzenie stanowisk o odmiennych i ważnych funkcjach w firmie. To, w połączeniu z odpowiednimi zadaniami, uświadomi pracownikom ich rolę i wartość ich pracy, która jest ogromna. Ostatnim, ale niemniej ważnym filarem jest obrona. Komunikaty przekazywane pracownikom, nie ważne w jakiej formie i czy dotyczą tego co mają zrobić, czy też planowanych w firmie zmian powinny być dobrze objaśnione i przedstawione tak, żeby zrozumiał je każdy z podwładnych. W końcu chcemy, żeby wykonali swoje obowiązki jak najlepiej, a jak mają dobrze je wypełniać, jeżeli nikt nie wyjaśnił im tego w odpowiedni, zrozumiały sposób. Należy też starać się, żeby komunikaty pomiędzy szefem a pracownikiem były zrozumiałe. Oczywisty powinien być system przyznawania wynagrodzeń, obowiązków, zadań itp. Nie każdy pracownik będąc niepewnym pójdzie zapytać jeszcze raz jak wykonać zadanie. A w przypadku kiedy wykona je źle, ucierpi nie tylko on, ale i również cała firma, dlatego lepiej tłumaczyć i pokazywać w taki sposób, który będzie zrozumiały dla wszystkich. Każdy z tych filarów ma równą wartość i nie można zastąpić jednego drugim, dla tego tak istotnym jest, żeby utrzymywać odpowiedni poziom każdego z nich. Zapewnianie pracownikom komfortu przyniesie tylko korzyści w postaci przyjemnej atmosfery w firmie i (przede wszystkim) zwiększenia zysków.

Jak wielcy liderzy inspirują działania

Na świecie żyje ponad siedem miliardów ludzi, jednak nie każdy potrafiłby przekonać pozostałych do wiary w to, w co wierzy on. Dlaczego takie firmy jak Apple czy osoby jak Martin Luther King potrafiły porwać ze sobą tłumy i przekonać ich do swoich racji, skoro inne, podobne instytucje czy osoby nie potrafią tego zrobić? Dlaczego Samsung nie jest tak popularny jak Apple? Dlaczego prawnik z Indii miał wpływ na to, co się działo w jego kraju, a nawet poza nim? Odpowiedź, chociaż się taka nie wydaje, jest całkiem prosta.


Sposób komunikacji i wiara w siebie były kluczem do sukcesu. Kiedy zaczynali coś tworzyć, czy chcieli coś zmienić, nie myśleli wyłącznie o sobie. Nie myśleli o zyskach czy sławie, jakie ich czekały. Cel i odpowiednie narzędzia do jego realizacji spowodowały, że osiągnęli to, czego pragnęli. Uważa się, że żeby osiągnąć sukces trzeba mieć dużo pieniędzy, wielu pracowników i idealne warunki. Ale to niekoniecznie prawda. Bardziej niż pieniądze przydadzą się chęci, bardziej niż rzesza pracowników przyda się kilku, ale wierzących w naszą wizję i pracujących w pocie czoła razem z nami, a czekanie na idealne warunki może trwać w nieskończoność. Ludzie nie wybierają produktu z danej firmy, ponieważ go potrzebują. Kupują go, ponieważ wierzą w wizję osoby, która dany produkt przedstawia. Nie musiał być pierwszy na rynku. Wystarczyło, że pokazał, że stworzona przez niego rzecz jest dobrem ogólnym. To co stworzył jest wynikiem jego wizji, pasji i ciężkiej pracy. Cała reszta jest tylko nagrodą za jego ciężką pracę. Więc, jak wielcy liderzy inspirują działania? Wyznaczają sobie cel i są przygotowani na wszelkie zdarzenia, ale nigdy się nie poddają. Trzymają się ludzi, którzy są im wierni i podzielają ich pasję oraz dadzą z siebie wszystko podczas realizacji tego celu. Nie szukają wymówek, nie rezygnują kiedy coś idzie nie tak. Dzięki ciężkiej pracy realizują postawione przed sobą zadania i są w stanie poświęcić wszystko, żeby w końcu im się udało. Te osoby wiedziały co robią i jak to robią, ale przede wszystkim wiedziały dlaczego to robią, a to przywiodło do nich tłumy.

Budowanie lojalności Klienta

Badania dowodzą, że utrzymanie klienta kosztuje mniej niż pozyskanie nowego. Co więcej, 20% klientów może generować 80% dochodów. Można zatem wywnioskować, że stały, lojalny klient będzie generować najwięcej przychodu, a na tym nam właśnie zależy. Jednak samo budowanie lojalności nie należy do najprostszych zadań. Jest to relacja złożona z wielu czynników, które mogą wydawać się oczywiste, ale mimo tego nie wszyscy je wykorzystują lub nawet nie mają o nich pojęcia. Kluczowym filarem w budowaniu lojalności jest obsługa klienta. Oczywistą rzeczą jest, że lojalność budujemy dzięki emocjom, więc nie tworzy się ona pomiędzy klientem a firmą. To relacja łącząca klienta z pracownikiem, dlatego tak istotną rzeczą są szkolenia, które pokazują i tłumaczą w jaki sposób należy budować relację z konsumentem, żeby była ona trwała. Trzeba pokazać klientowi, że nam na nim zależy i że jest dla nas ważny. Nie jest kolejnym człowiekiem z pieniędzmi, który przyjdzie i odejdzie. To konkretna osoba z konkretnymi oczekiwaniami i musimy o tym pamiętać.


Warto uwzględnić to, że relacje z klientem należy tworzyć od jego pierwszego kontaktu z firmą, a później prowadzić do ich pogłębienia. Stały kontakt poprzez maile czy tradycyjną pocztę są nieodłączną formą budowania lojalności. Samoistnie pojawiające się oferty powodują, że klient zastanawia się czy nie potrzebuje danego produktu, a stały kontakt przyzwyczaja go do faktu, że firma jest przy nim zawsze. Jednak oferta nie może być jedynie reklamą. Powinna zawierać coś więcej. Coś, co przekona klienta, że nasza firma jest wyjątkowa, inna od pozostałych. Że oferuje rzeczy, których nie oferuje konkurencja, więc jednocześnie są bardzo atrakcyjne. Kreatywność i oryginalność na tym polu jest bardzo potrzebna. Celem firmy jest to, żeby zapadła konsumentowi w pamięć, przez co nawet podświadomie będzie sprawdzał bieżące oferty. Powinny one również zawierać propozycje skierowane bezpośrednio dla usługobiorcy. Przykładowo, wiele znanych marek ma na swoich stronach produkty, które opisują jako ?wybrane specjalnie dla Ciebie?. To przywiązuje uwagę klienta, ponieważ te produkty zostały wybrane na podstawie tego, co kupił lub oglądał. Nie musi więc przeglądać całego asortymentu, ponieważ to czego chce lub potrzebuje ma dokładnie przed sobą. Żeby stworzyć trwałą relację, warto pamiętać też o takich wydarzeniach jak urodziny czy dołączenie klienta do firmy. E-mail z życzeniami i małym prezentem (np. w postaci rabatu) sprawi, że klientowi zrobi się cieplej na sercu. Nie dość, że firma pamiętała o jego święcie (o którym czasem nie pamiętają najbliżsi), to dodatkowo otrzymała prezent. Istotne jest też nagradzanie klientów w różnej formie. Mogą to być punkty otrzymywane za każde zakupy, które później można na coś wymienić czy np. większy rabat. Konsument, który będzie miał zapewniane gratisy czy obniżki cen na produkty, których pragnie, na pewno do nas powróci, zachęcony miłym gestem z naszej strony. Jednak samo budowanie lojalności nie jest wszystkim. Należy pamiętać, że taką relację trzeba jeszcze utrzymać. Ważną rzeczą są zmiany, które są na porządku dziennym. Firma musi nadążać za obowiązującymi trendami, zmieniać się i rozwijać razem z konsumentem, który tego po niej oczekuje. Jeżeli boimy się zmian i nie chcemy ich wprowadzać, to powinniśmy zapomnieć o jakimkolwiek biznesie, ponieważ są one nieodłączną częścią naszego życia. Bez zmian nie ma postępu. Firmy powinny wzbudzać zainteresowanie klientów i słuchać tego, co mają do powiedzenia, ponieważ to prowadzi do zaufania, a od niego niedaleko do lojalności.

Strategie ponadprzeciętnego rozwoju firm

Dobre funkcjonowanie firmy nie może istnieć bez jej rozwoju. Zmieniające się trendy i konsumenci wymagają coraz to nowych rzeczy czy usług. Funkcjonowanie firm opiera się na ciągłych zmianach, które mają za zadanie udoskonalić i przyspieszyć działania oraz przystosować się do potrzeb konsumentów. Jest wiele strategii rozwoju, dzięki którym firma ma możliwość osiągania wyznaczonych sobie celów. Między innymi:


  1. Radykalne zwiększenie efektywności wykorzystania aktywów firmy. Dla wielu firm najważniejszym z kluczowych mierników jest zwrot z aktywów. Ten sposób myślenia zakłada, że firma powinna osiągnąć przyrost wartości dodanej, a w najgorszym razie zadbać o zwrot z aktywów zamrożonych w środkach trwałych.
  2. Zwiększenie osobistej produktywności klientów np. podzielenie kas w sklepach na ?do dziesięciu produktów? i bez ograniczeń. Rezygnacja z poleceń podczas próby kontaktu z centrum usług telefonicznych. Uwolnienie konsumentów od skomplikowanych, niepotrzebnych procedur zwiększy ich zadowolenie, za co odpłacą nam się wdzięcznością i lojalnością.
  3. Pomoc klientowi przy przyspieszeniu obrotu środkami pieniężnymi. Jeśli firmie uda się pomóc klientom zwiększyć rentowność i wydajność ich działalności, najlepszym rozwiązaniem stanie się dla nich częstsze korzystanie z jej usług.
  4. Gruntowne przewartościowanie kluczowych mierników tak, żeby klienci wiedzieli za co płacą. Można również uruchomić stronę WWW która wyposażona będzie w program do elektronicznego handlu. Jednocześnie poprzez takie działania, stworzenie bariery dla konkurentów.
  5. Zmiany dotyczące jednostki oferty. Takie zmiany są bardzo korzystne, ponieważ bardzo często jest ona zaskoczeniem dla konkurencji. Zanim się zorientują, że firma wprowadziła coś nowego, produkt potrafi pozostać nieskopiowany na rynku przez kilka miesięcy. Można również wprowadzić sprzedaż kombinacji produktów i usług lub nawet samych usług, a nie tylko produktów. Jeżeli oferta dla klienta zawiera różne produkty czy usługi za jedna cenę, staje się ona bardziej atrakcyjna. Zazwyczaj takie rozwiązanie jest tańsze, niż kupowanie wszystkiego osobno, a za tym idzie zadowolenie klientów, którzy będą chcieli wracać.
  6. Uwolnienie klientów od nadmiernych nakładów inwestycyjnych. Pomoc klientowi w zmniejszeniu kapitałochłonności jego działalności lub w zwiększeniu efektywności wykorzystywania aktywów. Takie działania sprawią, że zwiększy się lojalność klientów wobec firmy.
  7. Przyspieszenie przepływu środków pieniężnych u siebie lub/i u klienta. W niektórych branżach firmy mogą znacząco zwiększyć tempo wzrostu, znajdując sposób na istotne przyspieszenie wykonywanych operacji. Im szybszy jest przepływ środków pieniężnych, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i tym większe są możliwości efektywnego wykorzystania aktywów.
  8. Usprawnianie działania firmy np. poprzez optymalizację dostaw, zmianę jednostki miary. Jeżeli jest możliwość poprawy działania jakiegoś sektora w firmie, to trzeba ją wykorzystać, ponieważ znacznie wpłynie na prędkość realizacji usług oferowanych klientowi, który zadowolony z szybkiej realizacji zamówienia będzie lojalnie powracał do naszej firmy.

Krytyka innych a może czas na zmiany siebie i własnej postawy?

Często nie dostrzegamy własnych błędów, za to łatwo przychodzi nam obarczanie winą innych, czy to partnera czy pracownika. A przecież związek, współpraca to sztuka kompromisów i codzienna lekcja bezwarunkowej akceptacji drugiej osoby.

– Nie rozumiem co robiłem źle. Na czym polegało to moje kiepskie gospodarowanie dobrym okresem?
– Kiedy miał pan dobre samopoczucie? Nie przechwalał się Pan przypadkiem trochę tym?
– Co jest źródłem strachu i nieporozumień?
– Dla większości z nas jest nim miłość własna – powiedział człowiek. Miłość własna może spowodować że człowiek będzie arogancki na szczycie i lękliwy w dolinie. Miłość własna nie pozwala zobaczyć tego co rzeczywiste. Miłość własna zniekształca prawdę. Kiedy jest Pan na szczycie każe panu widzieć rzeczy lepszymi, niż są w rzeczywistości. Każe myśleć że szczyt będzie trwał wiecznie.
– Będąc w Dolinie – chciałem z niej uciec  a nie uczyć się od niej?


Bardzo szybko wyrażamy opinie o innych i wyciągamy wnioski na ich temat. Przyklejanie etykietek, wydawanie sądów o wszystkim co ich dotyczy jest niezwykle satysfakcjonujące dla egotycznego umysłu. Od rana do samego wieczora spotkamy się z takimi zjawiskami. Opisując komuś jego tożsamość sprawiasz, że staje się ona więzieniem nie tylko dla tej osoby ale również dla Ciebie. Nawet nie zdajesz sobie sprawy, że możesz bardzo skrzywdzić daną osobę. Czasami nawet jej nie znasz w pełni, ale dokonujesz ocen. Ważnym staje się to czy widzisz daną osobę taką jaka jest . Wtedy ego przestaje rządzić twoimi relacjami i emocjami. Jeśli poświęcasz jej pełną uwagę, będziesz rozmawiał, przebywał, nie będziesz krzywdził – zbudujesz przyszłość.  Wtedy możesz nawiązać relacje bez egotycznych uwarunkowań. Gdy przyjmujesz drugą osobę w przestrzeni TERAZ przyjmij ją jak szlachetnego gościa. Pozwól każdemu być tym, kim jest. Stworzysz wtedy warunki do zmian.

Związki miedzy ludźmi ograniczają się do wymiany słów. Bardzo istotne jest również wniesienie choćby  trochę ciszy. Gdy brakuje tej przestrzeni w relacjach rozpanoszy się umysł, myśli  i będą nim wstrząsać problemy oraz konflikty. Wewnętrzna cisza potrafi objąć to wszystko i stwarza warunki przemiany. Jeśli jej nie osiągniesz zginiesz w hałasie życia. Wniesieniem do relacji ciszy jest autentyczne słuchanie. Kiedy rzeczywiście słuchasz, nie osądzasz, zakwita prawdziwa przestrzeń i staje się częścią relacji. W niej spotykasz osobę bez dzielących barier wytyczonych przez ?przygotowanie myślenia? i oceny.

Tak często jak to możliwe kieruj uwagę w głąb siebie, aby przekonać się czy przypadkiem nie tworzysz konfliktu pomiędzy tym co na zewnątrz a tym co wewnątrz ciebie, pomiędzy zewnętrznymi warunkami w których się znajdujesz, gdzie i kim jesteś, co robisz a twoimi myślami i emocjami.  Czy nie tworzysz czasami wizji, które nie istnieją? A może wielokrotnie je tworzysz?

Rób co masz robić, ale najpierw odkryj co jest najważniejsze i spraw aby każdy moment był twoim przyjacielem a nie wrogiem. Nie wracaj w przeszłość, nie wytykaj, nie dokonuj osądów.

– Sukces uderzył mi do głowy. A arogancja zrzuciła mnie ze szczytu. –  trzeba widzieć prawdę! Nie coś o czym marzę i nie coś czego się obawiam, ale to co rzeczywiście prawdziwe. Co jest prawdą w tej sytuacji, w której się znalazłem? Chciałem uciec z doliny a nie uczyć się od niej?

Źródło: fragmenty J. Spencer ?Szczyty i doliny?

Jak osiągnąć marzenia i być szczęśliwym?

? odrzuć różowe okulary oraz toksyczne środowisko zabijające twoją codzienną radość!

Kto z nas nie chciałby być szczęśliwym? Kto z nas nie posiada marzeń? Kto z nas nie myśli o tym jak tego dokonać? Jednak każdy z nas ma inną definicję szczęścia ? i o tym należy pamiętać. Hans Christian Andersen w baśni Kalosze szczęścia metaforycznie pokazuje, że nasze szczęście zależy od nas i że każdy ma inną jego wizję nawet gdy założymy czarodziejskie kalosze i posiądziemy cudze szczęście, to ono pozostanie jedynie cudzym szczęściem. Czasem atrakcyjne wydaje nam się życie kogoś innego, ale widzimy je tylko z perspektywy obserwatora.


Przede wszystkim każdy z nas powinien być sojusznikiem dla samego siebie. Brak natychmiastowych rezultatów nie powinien prowadzić do rezygnacji z powziętego zamiaru osiągnięcia celu. Do tego potrzeba cierpliwości, wewnętrznej motywacji, systematyczności działań w przyjętym kierunku oraz pasja.  Nie ma żadnej wątpliwości, że praca z pasją daje nam życie, daje nam niezbędny do oddychania tlen. Nie zapominajmy również o czymś najważniejszym ? miłości.

Jak tego wszystkiego dokonać?

KROK 1. Zatrzymaj się i pomyśl jaką maskę nosisz oraz jaką mapę trzymasz w ręku?

Co chcesz osiągnąć, zmienić, co przeszkadza Ci w dążeniu do osiągnięcia marzeń, do bycia radosnym, szczęśliwym?

Może powodem jesteś Ty, Twoje narcystyczne EGO, a może Twoje środowisko (dom, praca, przyjaciele?)?

Rozpoznanie własnej maski jest pierwszym krokiem do spotkania z samym sobą, takim jakim się jest naprawdę. Dopiero wtedy gdy zobaczymy co skrywamy pod nią, będziemy w stanie rozpocząć proces zmiany siebie, doskonalenia, uczenia i rozwoju. Jeżeli maski pomagają nam przede wszystkim poruszać się między ludźmi, będziemy stopniowo tracić poczucie własnej wartości oraz staniemy się ofiarą naszej przebiegłości! Wewnętrznie będziemy samotni i puści. Na pozór będziemy szczęśliwi ? poprzez udawanie tego uczucia!

Jaką mapę trzymasz w ręku? Skarbem, którego nikt nam nie zabierze, jest to, czego doświadczyliśmy, co odczuliśmy na własnej skórze, niezależnie od tego, czy było to dobre, czy złe. Warto zapamiętać, że złe lub gorzkie doświadczenia mogą działać na naszą korzyść. Życie daje nam przecież wiele prezentów, wskazówek ? są one jedynie ?opakowane? w problemy, trudności, konflikty. Najważniejsze są: samoświadomość, umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków, działanie i rozwój. W filmie naszego życia gramy niestety pierwszoplanową rolę. My, nikt inny. Gdy przychodzą porażki i kryzysy, warto sobie uświadomić, że obarczając kogoś innego winą za nasze wybory, stajemy się zwykłymi manipulatorami, dyktatorami, szantażystami emocjonalnymi. Często trudno jest spojrzeć prawdzie w oczy. Szukamy winnych wokoło, a nie w sobie.

KROK 2. Dokąd zmierzasz? Ustal swój cel

Zanim zbudujesz jakieś dzieło, musisz je najpierw zaprojektować. Zbyt wielu ludzi żyje w sposób przypadkowy. Gdy jednak żyjesz wedle planu i wiesz jakie życie chcesz stworzyć, masz szansę stworzyć prawdziwe dzieło a nie kolejnego bubla.

Jak wybrać swoją drogę? Musimy odkryć siebie, odrzucić tę wersję siebie, która jest ukształtowana przez innych. Nie ma sensu grać, naśladować bez końca, być kimś, kim się nie jest. Trzeba zdobyć się na odwagę, aby podpatrzeć i zrozumieć, zmieniać, a nie kopiować. By iść swoją drogą, żyć po swojemu. Podążać drogą miłości i szczęścia, realizacji osobistych celów i życiowej satysfakcji. Ta podróż trwa bez końca. Szczęście podczas jej trwania dadzą nam akceptacja, wybaczanie, zrozumienie, szczere wsparcie najbliższych  i świadomość rzeczywistości.

Ustal zatem swój cel. Podziel drogę na kilka mniejszych etapów (cząstkowych celów), oznacz je terminami Unikaj myślenia w kategoriach ?muszę? Żyj ze słowem w kategorii ?chcę? Wymagaj więcej od siebie niż od innych.

Dobra wydajność w warunkach silnego stresu jest najgłupszym mitem, do jakiego przywiązani są uzdolnieni nieudacznicy

KROK 3. Bądź optymistą! Wszystko możliwe jest dla Tego ? Kto wierzy!

Optymizm jest wyrazem poczucia własnej wartości oraz tolerancji wobec innych, sprawia, że środowisko w którym żyjemy, staje się dla wszystkich bezpieczniejsze i bardziej przyjazne. Optymizm daje nadzieję, entuzjazm i siłę do pokonywania przeciwności. Poczucie kontroli własnego życia jest cechą ludzi wolnych i dojrzałych, a nie zalękniętych frustratów, którym osoby pogodne, cieszące się serdecznością innych osób, wydają się podejrzane i nienaturalne. Sekret optymizmu kryje się z umiejętności czerpania radości z małych szczęść. To również apetyt na życie.

Ludzie pozytywnie nastawieni różnią się od malkontentów tym, że napotykając problem, zajmują się jego rozwiązaniem, zaczynają od siebie! CHCE SIĘ IM CHCIEĆ! Chce się im wyłączyć telewizor, wstać z kanapy, wyjść na świeże powietrze. Każdy może rzucić palenie, tłuste jedzenie, złe nawyki?Więc do dzieła! zrób pierwszy krok?

Uświadom sobie zawczasu, że za wiele przypadłości sam ponosisz odpowiedzialność!

KROK 4. Kochaj, służ i dbaj! Tylko zdrowe środowisko będzie dzielić się radością?

Kije i kamienie mogą nam połamać kości, ale słowa mogą złamać nasze serca!

W drodze do realizacji marzeń najważniejsza jest miłość i wiara. Zbuduj prawdziwą dojrzałą miłość, z której czerpiemy energię, odwagę i siłę, wsparcie oraz szacunek. Tylko w miłości przenosimy góry, niemożliwe staje się możliwym. W miłości niedojrzałej ludzie stosują podstępy, obwinianie, manipulacje, kłamstwa, nieszczerość oraz często nawet przemoc. Niedojrzale kochający są niedojrzali pod względem emocjonalnym oraz niezdolni do odpowiedzialności za swe słowa i czyny. W niedojrzałej miłości często celowo kłują w bolące miejsca, głównie z powodu własnych kompleksów. Potem przepraszają, i znów przepraszają, a następnie nie przepraszają w ogóle. Nie widzą w sobie żadnej winy. Z kimś takim trudno czuć się bezpiecznie. Ktoś kto początkowo jest tylko agresywny w słowach, później może użyć ?pięści?. Nikt nie staje się nagle inny. Ktoś czuły, serdeczny, pomocny nie zmienia się raptem w tyrana. Albo wrażliwy i kochający ? w drania. Zgodnie z badaniami naukowców osoby te musiały i przedtem mieć dusze niewrażliwe i samolubne oraz wysokie narcystyczne ego. To tylko nasze różowe okulary ukazały wyidealizowany obraz. Gdy je zdejmiemy ? wszystko znika i mamy do wyboru dwa rozwiązania: założyć je na nowo i udawać, że jest kolorowo lub zdjąć i poznać się wzajemnie oraz współpracować nad zmianami, tolerancją, szacunkiem do siebie. Zapytasz: dlaczego niektórzy tak lubią innym wytykać wady oraz krytykować? Ponieważ tym sposobem dodają sobie wartości, odbierając ją innym, oraz są nietolerancyjni, niecierpliwi, zawistni i często mściwi oraz zazdrośni. Najwięcej krytykują osoby zadufane w sobie i przemądrzałe, chodzące z głową w chmurach. Gdy z czymś się nie zgadzają wyrażają to z wrogością i obcesowo. Z powodu silnie pobudzonych emocji zazdrości ? w ekstremalnej postaci ? wyparte zostają prawdziwe uczucia wraz ze zdrowym rozsądkiem. Serce zdolne do miłości jest ciepłe, wrażliwe, wspaniałomyślne i ufne. Jest w nim dużo miejsca na zdrowe, dobre uczucia.

Jeśli chcesz mieć przyjaciela to nim bądź!

Gdy kochasz ? służysz! Służba wymaga poświecenia lecz dzięki niej zyskujesz o wiele więcej. Gdy będziesz kochał i służył innym osobom, staniesz się wielki. Będą wiedzieli, że ich kochasz i odwzajemnią twoją miłość. Będą cię szanowali oraz ci ufali. Powiedzą o Tobie innym ludziom. Służenie prowadzi do prawdziwego sukcesu. Niektórzy próbują udawać, że angażują się w pomoc, wręcz afiszują się z tym, a następnie rozliczają z tej pomocy, przy każdej możliwej okazji wypominając ją. Miłość i pomoc powinna być bezinteresowna. Kocham – bo chcę i pragnę. Pomagam – bo serce mnie ciągnie do pomocy. Ludzie, którzy służą, aby zyskać władzę lub przewagę ? nie przetrwają. Ci którzy służą i dzielą swoją władzę zyskują ją od tych, którym służą.

Nie skupiaj się na wygrywaniu mistrzostw, ale na byciu mistrzem!

Czasem przydałoby się nam stracić pamięć, aby odzyskać świadomość, co tak naprawdę w życiu jest ważne. Wrócić do czasów, kiedy byliśmy radośni, kiedy spędzaliśmy czas z ukochanymi osobami, rodziną czy przyjaciółmi. Kiedy cieszyliśmy się każdą chwilą. Kiedy nie wiedzieliśmy, czym jest mściwość, zawiść, zazdrość czy nienawiść. Kiedy wystarczał nam sernik i kawa cappuccino albo kilogram bananów i czekolada w drodze na Rysy?

I jeszcze na koniec dodam:

Musisz się pogodzić z tym, że gdy będziesz podążać własną drogą, ludzie powiedzą, że zwariowałeś, że Ci odbiło, że jesteś przemądrzały. Twoja praca, studia, cele, marzenia, pomysły to wszystko jest absurdalne i nierealne. Ludzie uważają, że ich sposób na życie jest dla Ciebie i Twojego szczęścia najlepszy. Mądrość jest jednak zawarta w słowach: ?Poznacie ich po ich owocach? Ważne, czym są Twoje owoce, czy są prawdziwe, żywe, Twoje, wartościowe, czy też sztuczne, plastikowe i cudze. Więc do dzieła!

Powodzenia!

Monika Iwaniec

Jak rozwijać i motywować dobrych pracowników?

John Lennon napisał kiedyś: ?życie jest czymś co się przydarza, kiedy zajmujemy się planowaniem przyszłości? . Trudno zaprzeczyć celności tego stwierdzenia.
Odkrycie samego siebie to źródło energii. Stąd pochodzi droga do zdrowej kariery zawodowej. Pracownik wybiera swoją pierwszą rolę kierując się specjalizacją jaką zdobył w szkole, radami innych, pasją i czasami koniecznością. Na początku nie czuje się pewnie w swojej roli, zdobywa doświadczenia i praktykę. Nie jest pewien czy osiągnie rezultaty, czy ma odpowiednie umiejętności, talent. Kiedy osiąga pewien poziom stabilizacji może przejść do innej roli albo rozwinąć się w obecnej.


Firmy często budują ścieżki kariery ?w górę?. Od pracownika szeregowego poprzez zdobycie trochę praktycznej wiedzy i wykorzystanie trochę czasu  do awansu na stanowisko osoby nadzorującej innych szeregowych pracowników. Potem jeśli ma osiągnięcia, szczęście lub kontakty wspina się do roli menedżera. Jednak najwłaściwszym sposobem podejścia do rozwoju i budowania ścieżki kariery jest znalezienie właściwego dopasowania.

Każda osoba powinna znaleźć sobie taką rolę, która będzie wymagała od niej aby robiła coraz więcej i więcej tego, w czym w naturalny sposób jest dobra i co kocha. Wyzwaniem dla firm jest pomoc każdemu pracownikowi w znalezieniu tej roli, w której jej wyjątkowa kombinacja mocnych stron odpowiada wymaganiom tych ról. Tj. umiejętności, wiedzy, talentów i pasji. Laurence Peter w swojej książce The Peter Principle ostrzegł nas, że nie zadając pytań ?dokąd zmierzam?? doprowadzimy się lub pracownika na poziom niekompetencji. Ta błędna przesłanka to założenie, że każdy następny szczebel kariery to nieco bardziej rozbudowana lub bardziej skomplikowana wersja poprzedniego.  Aby zyskać szacunek należy się wspinać w górę. Nie można zawrócić bo jest to równoznaczne z porażką. Ludzie idą na oślep w górę, a później okazuje się, ze na szczyt prowadziła nie tędy droga. Wiele działów personalnych w ocenach okresowych dokonuje identyfikacji luk kompetencyjnych a potem stawia sobie za cel wypełnienie tych luk. Jednak jedno to poznanie słabych stron a drugie to dopasowanie do roli, do naturalnych talentów, do wewnętrznego ego. A te są trudne do wyuczenia. Droga z niekompetencji do kompetencji jest bardzo długa i bardzo często niemożliwa do osiągnięcia.

Doskonałość wymaga różnych talentów a te są trudne do wyuczenia. Każdy szczebel kariery niekoniecznie prowadzi na następny. Ale każde spojrzenie w lustro tak. Samopoznanie ma służyć zdobyciu wiedzy o sobie i o tym, jak możemy to wykorzystać. Odkrycie samego siebie jest źródłem wiedzy. Czy pasjonuje mnie ta rola w której jestem? Czy uczę się jej szybko? Czy jestem w tej roli dobry? Czy dodaje mi sił i satysfakcji? Na te pytania powinien znać odpowiedź również szef, którego rolą jest motywowanie i wspieranie w rozwoju pracownika. Jak motywować i utrzymać dobrych pracowników/handlowców? Angażować ich w zadania, które kochają, które sprawiają im radość, w których mogą pokazać swoje wewnętrzne ego. Na te pytania odpowiedzi znajdziemy podczas rozmów i obserwacji pracowników ? na które musimy znaleźć czas! Życie jednak pokazuje, że nie spędzamy wystarczająco dużo czasu z naszymi ludźmi i ich po prostu nie znamy. Nie wiemy jakie mają marzenia, cele osobiste, czym się pasjonują. Na to co najważniejsze nie mamy czasu, a jedynie tędy prowadzi droga do dalszego rozwoju i motywacji ludzi.

Nie staraj się zmieniać siebie, swoich wartości, bo to rzadko przynosi efekty. Bądź jednak świadom swoich cech i pracuj efektywnie nad ich rozwijaniem. Unikaj zadań, metod, stanowisk, które w twojej ocenie przerastają twe możliwości lub są niezgodne z twoimi naturalnymi preferencjami. Bądź świadom wyznawanych wartości.  Zadaj sobie pytanie rano w lustrze: kogo chcę w nim ujrzeć? Jeśli czujesz wewnętrzny konflikt miedzy silnymi stronami a wydajnością to wartości będą ostatecznym testem naszego wyboru. Odpowiedz sobie na pytanie co jest twoja wewnętrzną wartością? Czy to co robisz daje ci pełną pasję i satysfakcję?
W obecnym czasie firmy uświadamiają sobie, że bez względu na to kogo chcą zatrudnić, kogo potrzebują czy programistę, czy kierowcę, najważniejszymi aspektami pracy są najbardziej ludzkie zachowania tj. wyczucie, ocena działania, kreatywność, ambicja, empatia, wewnętrzne ego oraz tworzenie więzi. Ogromną część majątku firmy stanowi ?materiał, który tkwi w głowach? pracowników.

Każda firma powinna się koncentrować na czterech kluczowych działaniach; na wyborze właściwej osoby, na sprecyzowaniu oczekiwań wobec niej, motywowaniu i wpływaniu na jej rozwój. To są mocne fundamenty firmy. Właściwi ludzie, we właściwych rolach, zarządzani przez odpowiednich menedżerów to klucz do zaangażowania pracowników.

Kierunki rozwoju dla kandydatów rynku pracy

Od ponad roku czasu firmy odczuwają poważne problemy z pozyskaniem talentów do swoich organizacji, w wielu przypadkach w ogóle pracowników. Badania pokazują,  że w ostatnim czasie wśród wysokiej rangi pracowników technicznych coraz częściej zaobserwować można spadek zaangażowania, a przy tym wzrost oczekiwań finansowych. Wskaźniki lojalności są ekstremalnie niskie i dlatego aż 67% badanych planuje zmienić swoją ścieżkę kariery. (www.globalhrnews.com)
Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego spada zaangażowanie pracowników, inwestycje w szkolenia i rozwój, dlaczego tak trudno o lojalność? Odpowiedź możemy znaleźć w kilku obszarach: systemowych, mentalnych pracowników i kultury organizacyjnej firmy.


Z badania Bilans Kapitału Ludzkiego wynika, że tylko połowa (54%) pracodawców działających na terenie Polski podejmuje jakiekolwiek działania, których celem jest rozwój i szkolenia zatrudnionych pracowników. Niestety liczba ta nie napawa optymizmem. Jest to problem, o którym możemy mówić z perspektywy całego kraju. Pracodawcy pytani o największe  bariery rozwoju pracowników mówią o niedopasowaniu edukacji i kompetencji do potrzeb, jakie mają jako pracodawcy.

Kolejną barierą jest niedopasowanie programów studiów do potrzeb. Studenci otrzymują zbyt dużo teorii oderwanej od rzeczywistości. To powoduje, że podejmując pracę, mają zbyt wysokie oczekiwania, tymczasem proces ich adaptacji w firmie jest bardzo długi. W przypadku handlowców jest to średnio 5-6 miesięcy. Obserwujemy niepokojący trend, kiedy poszukujemy na stanowiska produkcyjne pracowników w puli kandydatów, rzadko pojawiają się osoby z wykształceniem zawodowym. Najczęściej aplikują osoby z wykształceniem średnim, które nie miały do czynienia z procesami produkcyjnymi. Uczenie technicznych podstaw jest czasochłonne i podnosi koszty inwestycji w pracowników. Wielu techników wyjechało za granicę. Ci, którzy jeszcze zostali również wyjadą, jeśli nie będziemy inwestować w utrzymanie w firmach pożądanych pracowników i nie będziemy w stanie sprostać wymaganiom inwestorów.

Obecnie sytuacja wygląda tak, że firmy mają zlecenia, kontakty ale brak jest personelu do jego wykonania  mimo, że bezrobocie na koniec lipca 2013 r wyniosło 2.093 tys. osób tj. 13,1%. Są przypadki kiedy firma poszukuje sezonowo 400 osób i nikt się nie zgłasza. Osoby skierowane z Urzędów Pracy nie chcą podejmować prac sezonowych, czekają na stałą, najlepiej też łatwą pracę. Szukają długookresowego bezpieczeństwa i stabilizacji.

Skala problemów związanych z brakiem wykwalifikowanych robotników i piętno zamykanych kilka lat temu szkół zawodowych dokucza pracodawcom bez względu na to, w której części Polski położona jest firma. Niedopasowanie jest zdecydowanie największym problemem rynku pracy. Aż 66 % pracodawców ma problemy w zrekrutowaniu pracowników, którzy spełniają ich wymagania. Jest to również kluczowy czynnik, który wpływa na większość działań inwestycyjnych.  Pracodawcy pytani o to, jakiego stopnia przygotowania wymagają od nowo przyjętych pracowników chcą stosować zasadę przyjmowania w pełni wyszkolonych lub wymagających niewielkiego doszkolenia. Możliwość większego lub pełnego doszkolenia widziało tylko 28% pracodawców. W przypadku wielu stanowisk pracy mimo założonej strategii i tak kończy się na inwestycji w naukę od podstaw.

Często również w procesie rekrutacji okazuje się, że ktoś z umiejętnościami specjalistycznymi nie posiada kompetencji społecznych na wymaganym poziomie, a profil osobowości tej osoby wskazuje, że trudno będzie jej osiągnąć pożądany poziom w krótkim czasie. Następuje wtedy zmiana podejścia i przyjmuje się do pracy osobę z kompetencjami miękkimi a twarde-techniczne kształcone są wewnętrznie. Te łatwiej wykształcić niż zmieniać mentalność osób, czyli drugi obszar kluczowych problemów rynku pracy.

O tym, że posiadane kompetencje wymagają doszkolenia mówi aż połowa pracodawców. To braki w zakresie kompetencji zawodowych ale również behawioralnych: organizacja własnej pracy, samodzielność, inicjatywa, odporność na stres, interpersonalne. Są kompetencje szczególnie ważne dla pracodawców ? często ważniejsze od unikalnych zawodowych takie jak: samodzielność, dążenie do celu, współpraca w zespole, komunikatywność, gotowość uczenia się, otwartość na zmiany. Ich posiadanie na odpowiednim poziomie jest nieodzowne, gdy w pracy realizuje się zadania dla innych ludzi. Firmy dają szansę kandydatom, którzy nie posiadają kompetencji technicznych na pożądanym poziomie, ale ich motywacja wewnętrzna i cechy osobowości wskazują, że szybko będą w stanie nadrobić braki. Każda firma stawia wyraźnie na kompetencje społeczno-mentalne, które najtrudniej jest wyszkolić czy też nauczyć.

Jakie występują podstawowe przyczyny trudności w rekrutacjach:
Brak kandydatów 33%
Brak kompetencji technicznych 33%
Brak doświadczenia 24%
Brak umiejętności miękkich 20%
Zbyt wysokie oczekiwania finansowe 10%
Forma zatrudnienia nieakceptowana przez kandydata 5%

Najbardziej brakuje wykwalifikowanych pracowników fizycznych, techników, przedstawicieli handlowych, kucharzy, operatorów maszyn, pracowników IT, menedżerów projektów oraz pracowników działów finansów. Jak wskazują badania i trendy rynkowe w związku z technologizacją kolejnych dziedzin życia rośnie i będzie rosło zapotrzebowanie na wiedze inżynierską. Dlatego też osoby wybierające studia powinny się kierować właśnie tym wyznacznikiem i nie tracić czasu na naukę zawodu, który nie będzie potrzebny w przyszłości; również wszystkie grupy interesariuszy tj. rząd, uczelnie, pracodawcy powinny się komunikować w sprawie efektywnego planowania przyszłego rynku prac.

Poniżej przedstawiamy zawodowy deficytowe w podziale na grupy:  
S ? sprzedaż, A ? administracja, E ? Edukacja, F- Finanse, I – IT informatyka, O – opieka i medycyna, R ? Robotnicy i zawody techniczne, U – Usługi :

S ? sprzedaż
W obszarze sprzedaży największe zapotrzebowanie jest na telemarketerów, przedstawicieli handlowych, van-sellerów oraz pracowników obsługi sprzedażowej on-line. Poniżej lista 20 stanowisk wg. Najwyższego zapotrzebowania.

Telemarketer, pracownik call center
Przedstawiciel handlowy
Sprzedawca w branży mięsnej
Sprzedawca w branży spożywczej
Doradca klienta
Konsultant / agent sprzedaży bezpośredniej
Specjalista do spraw sprzedaży
Pozostali sprzedawcy sklepowi (ekspedienci)
Organizator obsługi sprzedaży internetowej
Sprzedawca na targowisku / bazarze
Kierownik supermarketu
Ekspozytor towarów (merchandiser)
Monter reklam
Promotor marki (trendsetter)
Kierownik stoiska w markecie
Ekspedient w punkcie usługowym
Ekspedytor sprzedaży wysyłkowej / internetowej
Sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller)
Kierownik działu w handlu hurtowym
Sprzedawca reklam internetowych

A ? administracja, biuro
W obszarze ?administracji? największą grupę stanowią pracownicy biurowi i urzędnicy.

Technik prac biurowych
Pracownik kancelaryjny, biurowy
Urzędnik podatkowy
Archiwista
Sekretarz sądowy
Inwentaryzator
Kosztorysant budowlany
Funkcjonariusz służby penitencjarnej
Pozostali urzędnicy do spraw podatków
Asystent sędziego
Urzędnik i pracownicy zakładów ubezpieczeń społecznych
Pozostali funkcjonariusze służby więziennej
Muzealnik
Ankieter
Statysta
Pośrednicy pracy i zatrudnienia
Specjalista do spraw zamówień publicznych
Sekretarka w kancelarii
Pracownik agencji pracy tymczasowej
Specjalista do spraw doskonalenia i rozwoju aplikacji

E ? Edukacja
W obszarze ?Edukacji? największą grupę stanowisk deficytowych stanowią: bibliotekarze, lektorzy języków obcych, nauczyciele przedmiotów zawodowych

Asystent nauczyciela przedszkola
Bibliotekarz
Nauczyciele kształcenia zawodowego
Lektor języka angielskiego
Instruktor gimnastyki korekcyjnej
Instruktor tańca
Wykładowca na kursach (edukator, trener)
Kierownik, specjaliści  działu szkoleń
Pracownik do spraw kultury fizycznej i sportu
Instruktor rytmiki
Nauczyciel psycholog
Nauczyciel  logopeda
Pozostali lektorzy języków obcych
Nauczyciel techniki w szkole podstawowej
Nauczyciel przedmiotów zawodowych medycznych
Pozostali nauczyciele szkół specjalnych
Nauczyciel niewidomych i niedowidzących (tyflopedagog)
Nauczyciel muzyki w placówkach pozaszkolnych
Nauczyciel przedsiębiorczości
Nauczyciel przedmiotów zawodowych turystycznych

F ? finanse
W obszarze ?finansów? poszukiwani są agenci ubezpieczeniowi, pośrednicy finansowi, sprzedawcy oraz doradcy w zakresie usług finansowych

Doradca finansowy
Agent ubezpieczeniowy
Pracownik do spraw ubezpieczeń
Pośrednik w obrocie nieruchomościami
Pośrednik finansowy
Pracownik obsługi produktów finansowych
Agent do spraw pozyskiwania gruntów pod nieruchomości
Pracownik lombardu
Pracownik (doradca) do spraw pożyczek
Audytor
Doradca inwestycyjny
Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
Agent do spraw zakupów
Pracownik w biurze maklerskim
Pracownik instytucji pożyczkowej
Kierownik agencji ubezpieczeniowej
Broker ubezpieczeniowy
Kierownik agencji doradztwa finansowego
Kierownik działu w instytucji ubezpieczeniowej
Specjalista do spraw ubezpieczeń zdrowotnych

IT – informatyka
W zakresie IT największą deficytową grupę stanowią: pracownicy ds. wprowadzania danych, zarządzania bazami danych, projektanci stron internetowych, administratorzy oraz operatorzy

Operator wprowadzania danych
Technicy wsparcia  informatycznego i technicznego
Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych
Specjalista do spraw rozwoju stron internetowych, Internetu i Intranetu
Projektant stron internetowych (webmaster)
Analityk baz danych
Operator aplikacji komputerowych
Architekt stron internetowych
Pracownik zabezpieczenia technicznego
Tester systemów teleinformatycznych
Administrator stron internetowych
Administrator zintegrowanych systemów zarządzania klasy ERP
Operator edytorów tekstu

O – opieka i medycyna
W obszarze opieki i zdrowia dużą grupę deficytową stanowią opiekunowie, logopedzi oraz wyspecjalizowani lekarze w określonych dziedzinach:

Opiekun osoby starszej
Opiekunka dziecięca
Opiekun w domu pomocy społecznej
Opiekunka środowiskowa
Asystent osoby niepełnosprawnej
Logopeda
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
Wychowawca małego dziecka
Praktykujący niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii
Operatorzy aparatury medycznej
Pielęgniarka specjalista pielęgniarstwa opieki długoterminowej
Terapeuta środowiskowy
Pielęgniarka specjalista pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania
Laborant biochemiczny
Lekarz ? rehabilitacja medyczna
Lekarz ? medycyna pracy
Lekarz ? anestezjologia i intensywna terapia
Lekarz ? medycyna ratunkowa
Lekarz ? okulistyka
Lekarz dentysta ? protetyka stomatologiczna
Logopeda ? neurologopedia
Lekarz ? balneologia i medycyna fizykalna
Lekarz ? neurologia
Lekarz ? psychiatria
Lekarz dentysta ? chirurgia stomatologiczna
Farmaceuta ? farmacja szpitalna
Instruktor hipoterapii
Lekarz ? chirurgia ogólna
Lekarz ? audiologia i foniatria
Lekarz ? dermatologia i wenerologia
Lekarz ? diabetologia
Lekarz ? endokrynologia
Lekarz weterynarii ? specjalista chirurgii weterynaryjnej
Lekarz weterynarii ? specjalista chorób koni

R ? robotnicy, pracownicy techniczni
Grupa robotników jest najliczniej poszukiwaną grupą z technicznymi kompetencjami. To przede wszystkim pracownicy budowlani, operatorzy maszyn i urządzeń:

Robotnik gospodarczy
Spawacz metodą MAG
Pozostali spawacze i pokrewni
Kierowca ciągnika siodłowego
Spawacz metodą MIG
Spawacz metodą TIG
Monter ociepleń budynków
Robotnik oczyszczania miasta
Operator obrabiarek sterowanych numerycznie
Glazurnik
Brukarz
Cieśla
Operator koparki
Tokarz / frezer obrabiarek sterowanych numerycznie
Sortowacz surowców wtórnych
Piaskarz
Monter kadłubów okrętowych
Operator automatów spawalniczych
Pozostali robotnicy budowlani robót wykończeniowych i pokrewni
Pozostali robotnicy czyszczący konstrukcje budowlane i pokrewni
Monter rusztowań
Monter sprzętu gospodarstwa domowego
Operator ładowarki
Tapicer meblowy
Szpachlarz
Elektryk budowlany
Zbieracz owoców, ziół i innych roślin
Technik automatyk
Monter płyt kartonowo – gipsowych
Krajacz materiałów budowlanych
Operator urządzeń przemysłu szklarskiego
Tartacznik
Operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego
Malarz lakiernik wyrobów metalowych
Kierownik ruchu w zakładzie górniczym
Pomocnik mechanika
Monter aparatury rozdzielczej i kontrolnej energii elektrycznej
Operator maszyn i urządzeń do produkcji okien z tworzyw sztucznych
Maszynista pojazdu trakcyjnego
Pozostali operatorzy maszyn i urządzeń do produkcji i przetwórstwa metali
Technik elektryk samochodowy
Mistrz produkcji w przemyśle samochodowym
Monter izolacji przemysłowych
Operator strugarek i frezarek do drewna
Pozostali posadzkarze, parkieciarze i glazurnicy
Monter urządzeń energii odnawialnej
Monter obrabiarek
Operator maszyn i urządzeń metalurgicznych
Inżynier utrzymania ruchu
Operator przenośników taśmowych
Pozostali tynkarze i pokrewni
Pozostali operatorzy urządzeń do obróbki powierzchniowej metali i nakładania powłok
Operator maszyn ogrodniczych
Operator pras kuźniczych
Lakiernik tworzyw sztucznych
Operator urządzeń wytwórczych mieszanek betonowych
Monter / konserwator urządzeń przeciwpożarowych
Kontroler jakości połączeń spawanych
Monter samochodowej instalacji gazowej (LPG)
Blacharz izolacji przemysłowych
Ustawiacz maszyn do obróbki drewna
Maszynista górniczych maszyn wyciągowych
Operator spycharki
Technik mechanik ? konserwator urządzeń dźwigowych
Wulkanizator taśm przenośnikowych
Monter urządzeń laserowych
Blacharz okrętowy
Mistrz produkcji w przemyśle metalurgicznym
Elektromonter prefabrykowanych stacji transformatorowych
Operator maszyn tapicerskich
Operator urządzeń do produkcji mas asfaltobetonowych
Technik geofizyk S
Kontroler urządzeń obróbki cieplnej metali
Operator badań defektoskopowych

U ? usługi
W obszarze usług poszukiwane są osoby do ocgrony mienia, w hotelarstwie,

Pracownik ochrony fizycznej
Pozostałe pomoce i sprzątaczki biurowe, hotelowe i podobne
Kucharze
Spedytor
Konserwator budynków
Florysta
Pracownik przygotowujący posiłki typu fast food
Pozostali specjaliści do spraw rynku nieruchomości
Animator kultury
Kurier
Bukieciarz
Diagnosta uprawniony do wykonywania badań technicznych pojazdów
Pozostali listonosze i pokrewni
Pracownik pralni chemicznej
Serwisant sprzętu komputerowego
Recepcjonista hotelowy
Pracownik obsługi monitoringu
Pracownik galerii / muzeum
Renowator mebli artystycznych
Dekorator wyrobów cukierniczych
Organizator usług kateringowych
Instalator systemów telewizji przemysłowej
Boy hotelowy
Organizator usług konferencyjnych

Źródło: Opracowanie własne na podstawie sprawozdań Ministerstwa Pracy za 2012 r.

Jeśli dokonamy porównania powyższych wyników ze zgłoszonym zapotrzebowaniem przez pracodawców na portalach rekrutacyjnych poprzez ogłoszenia, dochodzimy do identycznych wniosków. Lista zawodów deficytowych jest zbieżna. Największa grupę stanowią stanowiska w obszarze ?Sprzedaży?.

1    Przedstawiciel Handlowy
2    Specjalista ds. Administracyjnych
3    Doradca Klienta
4    Sprzedawca
5    Referent
6    Specjalista ds. Obsługi Klienta
7    Doradca Ubezpieczeniowy
8    Specjalista ds. Sprzedaży
9    Księgowy
10    Doradca Klienta (bankowość)
11    Programista
12    Kierownik ds. Sprzedaży
13    Handlowiec
14    Zastępca Kierownika Sklepu
15    Kierowca
16    Konsultant Telefoniczny
17    Robotnik Produkcyjny
18    Operator Maszyn
19    Programista
20    Specjalista ds. Księgowości

Źródło: Opracowanie własne na podstawie ogłoszeń na Portalu Rekrutacyjnym Praca.pl

Jakiej wielkości firmy poszukują pracowników? Na to pytanie można odpowiedzieć: Każda firma.  Szczegółowo wyniki badań pokazują, że firmy zatrudniające od 51-250 pracowników stanowią najliczniejszą grupę poszukujących do pracy. Następnie od 11 do 50 pracowników i od 500 do 1000 osób. Reasumując rynek pracy opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach, które mają największy udział w tworzeniu PKB.

Trzeci obszar lojalności to kultura organizacyjna i wynikająca z niej  umiejętność zarządzania talentami. Zarządzanie Talentami polega na umiejętności rozpoznania silnych stron każdego z pracowników oraz umiejętności dobrego dopasowywania obszarów odpowiedzialności oraz zlecanych zadań do talentów poszczególnych członków zespołu. Rolą przełożonych jest rozpoznawanie, rozwijanie i właściwie wykorzystywanie w codziennej pracy silnych stron swoich podwładnych. Obecnie termin ?zarządzanie Talentami? nabiera coraz większego znaczenia, gdyż organizacje na całym świecie mają coraz więcej problemów ze znalezieniem i zatrzymaniem u siebie właściwych ludzi. Szybki rozwój portali internetowych zapewnia pracownikom coraz łatwiejszy, stały dostęp do informacji o atrakcyjnych ofertach pracy w kraju i za granicą. Stanowi to coraz większe i coraz bardziej realne zagrożenie odpływu talentów z firm, które niedostatecznie dbają o rozwój i satysfakcję swoich Pracowników.

Najskuteczniejsi liderzy wiedzą, że umożliwianie ludziom wykonywania tego, co naprawdę lubią i chcą robić w organizacji, w czym czują się dobrzy i niemalże niezastąpieni – zwiększa motywację, zaangażowanie, lojalność pracowników oraz znacząco poprawia osiągane przez firmę wyniki.
Zarządzanie Talentami to ciągła dbałość o realizację celów rozwojowych oraz biznesowych każdego z pracowników.  Odpowiedzialność za proces zarządzania talentami leży w rękach menedżerów. Liderzy, którzy osiągają ponadprzeciętne wyniki, wiedzą, że każdy pracownik jest inny, potrafią rozpoznawać, co jest ważne dla każdego z ich podwładnych, co każdy z członków ich zespołu lubi i potrafi robić najlepiej, czego może uczyć innych, w czym i kiedy potrzebuje pomocy. W ten sposób budują entuzjazm, lojalność oraz zaangażowanie swojego zespołu.